maandag 25 augustus 2014

Tag: my school story

Deze week begint school weer voor mij, of eigenlijk nog niet echt, want eerst ga ik woensdag t/m vrijdag op kamp (twee nachten dus). Ik ga naar een nieuwe school, hbo vervolgopleiding, en dat vind ik stiekem toch wel heel erg spannend. Vandaar dat ik het wel leuk vond een tag te doen die wat met school te maken had. Ik zag de 'my school story' tag al een paar keer voorbij komen, maar ik heb hem overgenomen van Mascha.




Hoe oud ben je en zit je nog op school?
Ik ben ondertussen 18 jaar oud en ja, ik zit nog op school. Ik begin dit jaar wel aan mijn vervolgopleiding, maar dat vind ik toch ook nog wel gewoon school.

Welke niveau(s) heb je gedaan?
Als je in groep 8 zit, krijg je een advies van de basisschool welke opleiding je gaat doen. Ik kreeg het advies Vmbo Kader. Maar, zeiden ze, als ik er heel hard voor zou werken, zou ik ook wel gemengd theoretisch aankunnen. Nu hield ik niet zo van school, en zonder er veel voor te doen kwam ik op de theoretische leerweg, wat dus eigenlijk nog een klein stapje hoger is dan gemengd. Het fijne aan de theoretische leerweg was, dat je als je geslaagd was door kon stromen naar de Havo, mits je punten en werkhouding aan bepaalde eisen voldeden. Dat heb ik uiteindelijk gedaan en nu, 6 jaar middelbare school later, heb ik mijn Havo diploma binnen. En dan te bedenken dat ik Kader advies kreeg vanuit de basisschool...

Vond je school leuk?
Ik vond mijn jaren op het Vmbo minder als op de Havo. Op het Vmbo was er veel meer verschil en mensen voelden zich vaker beter dan anderen, tenminste dat is mijn ervaring. Op het Havo vond ik dat veel minder en had ik veel meer het gevoel dat iedereen gelijk was, daar voelde ik me dus ook meer op mijn gemak. Daarnaast vond ik school eigenlijk alleen leuk als ik gezellig met mijn vriendinnen was, met de school zelf (dus de vakken e.d.) had ik niet zoveel.


Wat vond je het leukste vak op school?
Ik moest lang nadenken over deze vraag. Ik denk Engels, omdat ik daar vrij goed in was en ik het ook leuk vond om te leren. Maar gym vond ik op de Havo ook wel leuk, ook al ben ik helemaal niet zo van het sporten, maar dan kon je even wat energie kwijt.

Wat vond je het stomste vak op school?
Ik denk geschiedenis. Ik was zo slecht in dat vak. Ik had het alleen op de Havo, maar het lukte me maar niet om daar voldoende voor te staan. Ik haalde altijd onvoldoendes, tot mijn eindexamen. Ineens haalde ik een 6,8 voor mijn eindexamen en stond ik voldoende op mijn eindlijst. Dat was wel even een wereldwonder. Verder had ik ook wel een hekel aan Nederlands, ook op de Havo, omdat de lerares die we daar hadden helemaal niet leuk was en veel leerlingen dan ook bang voor haar waren.

Hoe laat stond je op om naar school te gaan?
Dit weet ik precies. Ik had mijn wekker om kwart voor 7 staan, want dan kon ik nog even een half uurtje blijven liggen en langzaam wakker worden. Ik ben nooit zo van het snelle opstaan dus vandaar dat ik mijn wekker altijd ruim van te voren zet. Ook als ik 's ochtends vrij had zette ik mijn wekker zo vroeg, geen idee waarom maar ik kon het niet opbrengen om uit te slapen op zulke dagen.


Hoe ging je naar school? Fiets, bus, etc. 
Ik heb in mijn middelbare schooltijd altijd gefietst. School was ongeveer 20 minuten fietsen, dus dat was makkelijk te doen op de fiets. Met hoge uitzondering, bijvoorbeeld bij sneeuw of als het erg stormde o.i.d. wilde mijn moeder me nog wel eens naar school brengen, maar heel vaak is dat niet gebeurd.

Wat voor schooltas gebruikte je? 
Ik heb volgens mij vijf verschillende tassen gehad, in zes jaar tijd. De eerste tas die ik had was een Jokapi (volgens mij) rugzak, die had ik gewonnen op de open dag op school. Na een paar maanden had ik er echter al genoeg van, ik vond hem lelijk en  iedereen had een schoudertas, dat vond ik veel mooier! Dus toen kocht ik een zwarte Kipling schoudertas, want dat was veel mooier. Dom eigenlijk, want een rugzak is veel minder zwaar om te dragen. Die schoudertas heb ik volgens mij tot en met de tweede gehad. Toen kwamen de handtassen en die wilde ik natuurlijk ook een hebben. Ik kocht er een op de markt in Eindhoven en die heeft het maar liefst een half jaar volgehouden totdat hij kapot was. Dus toen moest ik weer terug op de schoudertas. In de vierde kreeg ik met Sinterklaas een nieuwe handtas, eentje van echt leer dus die zou het wat langer moeten doen. Die heb ik twee jaar gehad en toen was de rist kapot en was hij van binnen een beetje open gescheurd. Toen kreeg ik voor het laatste jaar Havo een nieuwe handtas, ja weer een, en die is nu nog steeds heel, dus ik hoop dat ik hem wat langer kan gebruiken!

Welke beautyproducten zaten in jouw schooltas? 
De eerste jaren van mijn schooltijd was ik nog niet echt bezig met make-up, dat kwam later pas. Ik heb nooit veel beautyproducten mee naar school genomen maar een nagelvijl en borstel zat er meestal wel een in.


Wat voor agenda had je vroeger?
In het eerste jaar kregen we een agenda van school. In het tweede jaar had ik een agenda van Cosmo Girl als ik me niet vergis. In de derde had ik er een van Elle Girl en in de vierde had ik er een van Oilily. In de vierde op de Havo had ik er een van Esprit en in de vijfde had ik een simpele Hema agenda, die ik ook voor komend schooljaar weer een gekocht heb.

Wat is jouw grootste schoolblooper? 
Ik kan me dit niet echt herinneren om eerlijk te zijn. Maar ik denk dat het iets was dat ik van de trap viel of tegen een grote paal aanliep, dat gebeurde me nog al eens.

Wat deed je als de les saai was?
Op het Vmbo ging ik dan vooral tekeningen of schrijven in mijn agenda, maar op de Havo ging ik al snel stiekem op mijn telefoon. Niet slim natuurlijk, maar ik kon het toch vaak niet laten als ik me verveelde.


Wie is jouw favoriete leraar en waarom?
Ik heb even moeten nadenken over deze vraag, maar ik denk dat dat mijn Duits leraar was die ik in de vierde op het Vmbo én in de vierde op de Havo had. Hij was ontzettend lief en bedoelde het goed, hij was alleen iets minder goed in orde houden in de klas, juist omdat hij zo lief was.

Vertel een leuk verhaaltje over iets wat je hebt meegemaakt op school?
Pff, zoveel leuke dingen maakte ik eigenlijk niet mee, of ik kan ze nu niet herinneren. Ik weet wel dat ik een keer in slaap ben gevallen tijdens maatschappijleer, of naja ik lag in ieder geval op mijn tas, die op tafel lag, met mijn ogen dicht. Daar is toen ook nog een foto van gemaakt, maar die kon ik zo snel even niet vinden. Gelukkig had de leraar het volgens mij niet gezien!

Wat ben je geworden nadat je school hebt afgemaakt?
Ik heb mijn school nog niet afgemaakt. Ik ga komend jaar pedagogiek studeren, dus ik hoop dat ik over vier jaar een diploma van die opleiding binnen heb!

Wauw, wat een lange verhalen heb ik bij deze tag geschreven. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk geschreven heb, dat het ook voor iedereen te begrijpen is haha! Neem deze tag gerust over en ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden!

2 opmerkingen: