woensdag 6 januari 2016

De nationale IQ-test 2016

Afgelopen zaterdag werd het programma 'De nationale IQ-test 2016' live uitgezonden op rtl 4. Ik vind zoiets altijd erg leuk om mee te doen en dus besloot ik dat ook te doen. De app van RTL XL waarmee je het live kon meespelen werkte echter niet mee en dus heb ik ouderwets pen en papier gepakt om de vragen mee te maken. Ik wist van tevoren dat ik altijd redelijk goed ben in theorie en algemene kennis, dus ik was erg benieuwd wat hier uit ging komen!




Ik vond het onwijs leuk om de vragen te maken, maar wel onwijs moeilijk. De eerste categorie was taal. Daar maakte ik in 10 vragen, 1 fout. Ik weet dat taal een sterke kwaliteit van me is en daarom had ik ook wel verwacht dat ik dat goed ging maken. Daarna kwam logica, waar ik iets meer schrik voor had. Toch ging dat beter dan verwacht en dacht ik dat ik alles wel ongeveer goed had. Dat bleek later ook zo te zijn.

Rekenen, ruimtelijk inzicht en geheugen gingen wat minder. Rekenen ging redelijk goed en bij geheugen ging vooral het onthouden van fragmenten minder. Ruimtelijk inzicht ging daarentegen verschrikkelijk. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik daar echt niet goed in ben. Achteraf bleek dat ik toch nog wel een aantal vragen goed had, maar ruimtelijk inzicht is wel echt mijn zwakste punt uit die hele IQ-test.

Als laatste kwam natuurlijk het spannendste moment, het nakijken van de vragen, Ik had zo'n gevoel alsof ik op de middelbare school zat en dat je zelf je toets ging nakijken, ik vond het oprecht spannend! Uiteindelijk bleek dat ik 10 van de 50 fouten had gemaakt en als ik dat vergeleek met de resultaten van het publiek in het programma, was dat echt weinig. Ik was dus onwijs benieuwd naar de score die ik had.


Als laatste werd er een tabel getoond waarin je het aantal punten dat je had gehaald kon omzetten naar je IQ. Ik zag de getallen al oplopen en schrok daar eerlijk gezegd een beetje van. Ik had namelijk, ja ja, een IQ van 137!!!

Aangezien ik op school veel psychologie krijg wist ik ook hier veel van af en er was dan ook iets dat me meteen opviel. Een IQ van 90-110 is gemiddeld, een IQ van 111-120 is bovengemiddeld, 121-130 is begaafd en met een IQ boven de 130 zit je op een hoogbegaafd niveau.

Nu weet ik ook dat hoogbegaafd zijn van meer factoren afhangt dan van alleen een IQ test, maar ik schrok er toch wel eventjes van. Ik wist altijd wel dat ik theoretisch gericht redelijk sterk ben, maar dat ik zo hoog zou scoren op een IQ test verbaasde me toch wel erg!

Ik vind het toch wel interessant om te weten wat ik hier nog meer mee kan en ben ook zeker van plan om meer IQ testjes te maken, om te kijken wat daar uitkomt!

Heb jij ooit een IQ test gedaan? Wat was jouw score? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten